Betala för att man hjälper till?

Jag är medlem i en grupp på facebook som kallas Marknad för hästutrustning i småland. Jääättebra grupp där man kan fynda både det ena och det andra! Trevliga människor och väldigt proffesionellt. Men :) de finns de människor som sätter ut en annons på deras 18åriga Varmblodssto där de skriver att de söker Medryttare ca 3-4 dagar i veckan förutsatt att DU som hjälper till betalar 400kr i månaden.
För det första, varför i hela friden ska "jag" betala dig för att hjälpa dig med din häst för att du själv inte hinner? Borde inte du betala mig eftersom gör dig en redig Björntjänst?
För det andra, ett 18årigt varmblodssto? Vad har möjligtvis en avdankad travare på 18år att ge mig ridmässigt?
Och nu generalliserar ju jag givetvis en fasligt massa. Men förstå min poäng, hade det var Totilas vi snackade om eller kanske Briar, då kan jag förstå att man ska betala en summa för att ta del av en sån fin häst som dessutom har så väldigt mycket att ge mig personligen inom ridning. 
Men en 18årig travare, på riktigt? Visst den travaren kanske är fin att rida, för att vara en travare. Men den är 18år, det finns inget att få ut av en sån gammal häst för den som verkligen vill utvecklas och lära! Att då betala 400kr/månaden är ju bara absurt i min mening.
För att förstå vad jag vill komma till måste du ha ett realistiskt tänk när du läser texten, inte sitta och tänka att "de finns faktiskt travhästar som är jättefina och kan ge än hur mycket som helst i ridningen" Jovisst, jag köper det. Men generellt sett så är det Inte så.
Och nu har jag fått skriva av mig en himla massa, slutar mitt härliga åtsiktinlägg med en fin bild på min och Viktors tävlingsdebut! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0